Fler sorgliga böcker

I går läste jag ut två böcker. Den första var "Rädda Felix "av Helena Richardsson. Det är Helenas egen berättelse om hur hon och hennes man får reda på att deras två söner bär på en genetisk sjukdom. På den äldsta sonen bryter den ut och det finns inget de kan göra utan de tvingas uppleva hur deras barn sakta blir sämre för att så småningom dö ifrån dem. De gör naturligtvis allt de kan för att inte barn nummer två ska drabbas av samma öde, och det som krävs är ett syskon som "matchar" sin bror genetiskt för att de ska kunna genomföra en benmärgstransplantation. Man får följa deras kamp mot bl.a. oförstående läkare och tiden! Ska de hinna skapa ett syskon som passar innan det är för sent?

Boken är gripande men med mindre snyft än jag väntat mig. Familjen vägrar att sörja dem som ännu är i livet, och det finns trots allt elände mycket hopp och glädje i boken. Eftersom boken är helt färsk så vet man ännu inte hur det går för dem, men jag räknar med att man kan följa familjens öde på internet framöver.

Den andra boken var "I taket lyser stjärnorna" av Johanna Thydell, som jag lånade av Emma i söndags. Elvira började på den på söndagkvällen och var färdig måndag morgon, då tog jag över. 

Boken är väl ganska välkänd vid det här laget eftersom den nyligen haft premiär som biofilm. Den handlar också om sjukdom och död! 13-åriga Jenna bor med sin mamma som är döende i cancer. Det är precis så hemskt som det låter, men samtidigt så händer det ju mycket annat runt Jenna. Kompisar, killar och första kyssen, men också mormor och morfar som ju håller på att förlora sin dotter. Både jag och Elvira grät floder under de mest känslosamma styckena i boken. Undrar om man pallar att se den på bio...?


/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback