Julbak och pyssel

Nu är även den sista adventshelgen till ända. Vi lyckades göra en del julgodis och kakor. Ungarna gjorde kola och knäck som blev fantastiskt goda, hoppas det finns nåt kvar på julafton. Jesper gjorde sin suveräna chilispetsade Ryttarkaka och jag knåpade ihop årets pepparkakshus. Jag kände mig tämligen oinspirerad och körde helt utan ritning eller mall, men det gick faktiskt att få ihop ett enkelt litet stall med bara ögonmått och kniv! Jag hade också en liten lista med personer som borde få julkort. Hade inte så många, men lyckades skapa fler av lite gamla vykort jag hade liggande, en del blev ganska roliga :-)

     
Elvira måttar kakao och sjunger White Christmas. Albin tycker synd om Piroschka som bantar och tänker ge henne en morot. Mitt pepparkaksstall. Ett av årets julkort, dock inte med vår familj på. 



Vi har riktig vinter här och jag har goda förhoppningar om att vi ska få en vit jul i år. Känns orimligt att det skulle hinna töa bort tills på torsdag. I lördags hade vi 18 minusgrader här på morgonen. Inne var det väl 15, plus alltså... Jesper hade hört att det skulle finnas skidspår på Gustavsviks golfbana så han klädde på sig ordentligt och åkte dit. 15 km blev det under säsongens första pass. Härligt sa han, han hade inte frusit ett dugg! Och på söndagsmorgonen när jag skulle ta ut hästarna fick jag höra av Mats i stallet att Jesper var med i tidningen... Och det var han; det fanns en stor bild på honom i skidspåret på NAs förstasida! Det hade han minsann inte sagt något om! Lokalkändis! Coolt!

I dag har jag varit ute i stora shoppingcentret och försökt handla lite. Jag tycker det är förskräckligt, så det blev inte så mycket. Jag koncentrerade mig på maten, men det är inte så lätt att hitta fint KRAV-märkt kött till julfonduen. Jag får nog ta ett varv i morgon också. För i år blir det bara glada grisar på julbordet! (Andra eventuella djur ska också ha haft ett roligt liv.)

Nu ska vi bara köpa ett par julklappar till, slå in dem, rimma, skotta fram parkeringen, stryka dukar och lite sånt så är vi redo att mysa ihop oss i vårt kalla hus och dricka glögg och leka ordboksleken i skenet av massor av stearinljus. Ta på er koftan och tjocksockarna och kör försiktigt så är ni välkomna hit hela släkten!


/Malin





Kommentarer
Postat av: Björn

Shysst julkort! :D Helt i er (Jespers) stil. Och kul om det blir en vit jul till sist. Inte varit så mycket av den varan i Lanna sedan ni flyttade dit, eller minns jag fel?

Postat av: Malin

Nä, nån vit julafton har vi inte haft här. Den första julen var så varm och grön att jag på allvar funderade på om vi skulle äta lunchen ute i trädgården! Det lär vi inte göra i år i alla fall.

2009-12-22 @ 23:42:00
Postat av: Enar

Schysst stall! Jättefina hästar!

2010-01-02 @ 00:07:55
URL: http://nordvik.se
Postat av: Johanna

Men Malin! Nu har det ju varit nyår och trettondagsafton och trettondag! Det vill vi se och läsa om!

2010-01-08 @ 20:38:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback