Underligheter

Vi har ju faktiskt blivit utmanade (se föregående) både två, Malin. Kan vi skriva tre underligheter var? Fast jag är kanske underligare än du och borde skriva flera?

Hur som helst, här är tre underligheter om mig:

1. Jag är positiv till nästan allt men vill ändå ändra på nästan allt. Mycket underlig egenskap måste jag säga. Ett exempel: När vi bodde i Spånga var jag väldigt positiv till det, men ville ändå flytta hit till Lanna. Nu bor vi i Lanna i ett hus där vi trivs bra, men jag skulle nog ändå kunna tänka mig ett annat hus. Typ: "Gräset är alltid lika grönt på andra sidan och det lockar då och då!" (Gäller förstås inte kärleken!)
Ett exempel till? Ja, då kan vi ta bakning. Om jag bakar efter ett recept, så måste jag alltid prompt ändra på något mot vad som står i receptet oavsett hur bra jag tror att resultatet skulle ha blivit om jag följde det. Rätt idiotiskt för det blir inte sällan oätligt (även om det nog har hänt att det blivit minst lika gott som om jag hade följt receptet).

2. Jag har nästan en halv extra lilltå på varje fot. Eller så är det något annat. Har givetvis alltid haft dessa knölar där och en gång i tiden gav en god vän dem ett smeknamn (som inte alls låter bra, men dock), han kallade dem för CP-knölarna och så heter de fortfarande.

3. Jag kan förutse hur börsen ska gå. Det är faktiskt sant! Jag kan dessutom avslöja hemligheten, för det är så här logiskt: Ta t.ex. Ericsson. Säg att de ska släppa en viktig rapport. Säg också att förväntningarna är höga så att kursen går upp och går upp dagarna innan rapporten. När sedan rapporten kommer så går kursen ofelbart ned (om den alltså har gått upp mycket dagarna innan). Förklaringen från initierade börsanalytiker låter ungefär så här: "Ja, rapporten var ju i linje med förväntningarna men eftersom förväntningarna var ännu högre så backade aktien." Det är sant! Så logiskt är det. Mitt tips är alltså: sälj när förväntningarna är högre än förväntningarna och köp när de är lägre. (Personligen avstår jag dock i det närmaste från placeringar på börsen.)

/jesper


Kommentarer
Postat av: Farmor

Döp snarast om knölarna till vad som helst annat.
Fotnötterna t.ex.

2007-03-24 @ 18:41:52
Postat av: Emma

Om du kan förutse börsen, borde du inte utnyttja det? Annars kan jag bara hålla med om att du är en ovanligt entusiastisk person, utan att för den skull vara nöjd (i motsats til mig...?)

Postat av: Jesper

Farmor: Eller kanske rökknölarna? För man kan ju undra hur jag fått dem....?

Emma: Problemet med börsen är att jag inte är särskilt bra på att handla på den, trots att jag rätt så ofta faktiskt kan förutse hur den går. Jag är nämligen fullständigt oduglig på att följa min egen intuition. Det har hänt att jag tänkt att "nu köper jag Ericsson och säljer när den gått upp 10%, vilket inte kommer att dröja länge". Så gör jag det, och så går den upp 10% men då (positiv som jag är) tänker jag om och behåller. Och så går den ner igen....

2007-03-27 @ 20:05:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback