Det är mycket hästar nu

...inte många alltså, men mycket som har med hästar att göra.

I går var jag på mitt första styrelsemöte. Jag har alltså blivit ordinarie ledamot i Lanna Ryttarsällskap. När de ringde och frågade om jag kunde vara med, sa jag att det var ok att bli suppleant. Men på årsmötet hade de plötsligt uppgraderat mig till ordinarie. Jaha, det var väl bara att betala medlemsavgiften och känna sig hedrad då! Nu är jag i alla fall mitt uppe i planering av tävlingar, diskussioner om nytt ridhus och frågan om vem som ska vara sköta sladdningen av ridbanorna! Oj oj, vad har jag gett mig in i, jag som knappt rider längre.

Men Elvira rider desto mer! Hon rider lektioner nu för Louise, och i alla fall jag tycker att det går riktigt bra. Och så har hon har tjatat i flera månader om att få börja tävla, och nån liten hopptävling borde hon väl få vara med på. Så jag började kolla upp vad som fanns att välja på här i vår. Jodå, det finns några små blåbärshoppningar och nån Clear Round man kan anmäla sig till. Men man måste ha grönt kort, och mätintyg till ponnyn, och tävlingslicens, och kanske rent av en hästtransport!

Grönt kort; det är alltså att slags körkort för häst. Man ska kunna lasta, veta hur man beter sig på en tävling, tex  hur man visar hästen på en veterinärbesiktning och sånt där. Det låter ju vettigt....men man måste ha fyllt 13 år! Annars är det en förälder som måste ta det gröna kortet. Gissa vilken förälder? Så nu går vi kurs. (Ja, Elvira får vara med.)

Sen måste jag betala avgiften för henne också i Lanna RS för att hon ska kunna få tävlingslicens från Svenska Ridsportförbundet. Inte så krångligt tror jag, bara att betala!

Mätintyg, hur fixar man det då? Ja, jag mailade en certifierad "mätare" för en vecka sen,  men jag har inte fått svar än. Är det verkligen så, som jag läste nånstans, att det måste vara två "mätare" och en veterinär med? Låter väldigt avancerat. Han är ju inte ens i närheten av nån gräns. En solklar B-ponny helt enkelt.

Och så det där med hästtransporten; måste jag ha BE-körkort?! Herregud, då har jag nog kört olagligt några gånger! Fast efter att ha läst en del om det också, så verkar det som om jag får köra med mitt körkort. I alla fall om jag inte har en allt för stor transport och bara kör Lilla Åskan. Och transporter går ju att hyra.

Vaccinationerna är ok, och så hoppas vi att passet kommer snart. Har jag glömt nåt? Inte omöjligt. Men sen kan vi anmäla Elvira och Åskan till nån liten hopptävling. Kanske lyckas de knipa en rosett på nån Clear Round i vår!

/Malin

Kommentarer
Postat av: Björn

Yihaa! Låter kul. Lycka till!

2007-03-23 @ 08:52:59
Postat av: Farmor

Lyckades hitta bloggen.
Meddela om och när det blir tävling så man kan hålla tummarna.

2007-03-24 @ 18:27:23
Postat av: Malin

Självklart meddelar vi när det ska tävlas! Vi räknar ju med rejält publikstöd!

2007-03-24 @ 18:52:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback