Nu börjar det lukta!

Det här är en av de saker jag tänkte att man borde blogga om...när det startade.

Det började så här: 

I början på december så hörde vi ibland konstiga ljud under köksgolvet och bakom diskbänksskåpet. Hmm, möss kanske. Det knaprade ju liksom, och ibland hörde man att nån sprang där. Men det lät väldigt högt, det måste vara en råtta, eller snarare en BÄVER! Det hördes oftare och vi började tycka att det var smått obehagligt. Så småningom hördes det också ett rasslande och prasslande i badrumsväggen, kanske i skorstenen?! Kan bävrar klättra i skorstenar?

Lagom till julbaket köpte vi en ny spis, annars hade det inte blivit något julbak. Efter tre dagar upptäckte jag, när jag drog ut lådan med plåtarna, att isoleringen som ska sitta i spisväggarna inte längre satt där, den låg PÅ plåtarna! Bävern hade tydligen tänkt bygga bo där! Det fortsatte att knapra och springa och prassla. Den drog fram isolering ur köksväggen och åt på vårt hus underifrån. Det här var inte så roligt.

Efter att vi försökt med allehanda fällor i större och större storlekar insåg vi att det här lyckas vi inte med själva. Jag ringde Anticimex. De skickade genast en man, Lars, som tittade bakom köksskåpet och sa "Råttor!". Ingen tvekan tydligen. Några hundra meter från oss i Lanna bor dessutom en man som haft stora råttproblem, och där hade det just inletts en stor saneringskampanj, klart de måste flytta! Men varför just till oss?! Lars kollade på vinden och i källaren och runt husgrunden och vi hittade flera fina råttingångar! De täpptes till och våra fällor kompletterades med en som var laddad med böcklingpastej. Men det hjälpte inte heller...

För ett par veckor sen var Lars här igen. Han konstaterade, föga förvånad, att det inte funkat. "Det enda som egentligen hjälper är gift" sa han. "Men tyvärr händer det ju att de dör nånstans i huset där man inte hittar dem, och ligger där och ruttnar. Det kan lukta helt för jävligt ett par månader!" Men hade vi nåt val? Han fick lägga ut giftet.

Nu börjar det lukta.....

/Malin

Kommentarer
Postat av: Jesper

Min poäng på huset har just gått ned till 30...

2007-02-20 @ 18:25:15
Postat av: Jesper

Den döda bävern hette förresten Jesse.

2007-02-20 @ 18:44:02
Postat av: Pawel

Kommentar till Jespers kommentar - om poäng på fritiden + jobbet inte stigit med 10 då har jag fel angående min teori.

2007-02-20 @ 21:46:58
Postat av: Anonym

Ja, för min del är nog inte summan konstant. Det går alltså att höja alla områden oberoende av varandra. Som jag ser det.

2007-02-20 @ 22:32:04
Postat av: Björn

Verkar funka fint med wifi i ladan iaf. För det är väl därifrån ni skrivit senaste inläggen?

2007-02-21 @ 21:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback