Min livsfilosofi

Min livsfilosofi kan väl vara lagom lättsamt att skriva om här. Egentligen är den väldigt personlig men eftersom det nog bara är Malin som läser så, ja, det är väl ok.

Jag har haft mitt tankesätt jämt. Syftet är att kunna se saker och ting positivt även om det känns mörkt. Så här går det till. Livet är indelat i ett antal viktiga områden. Dessa kan variera över tiden och är olika för olika personer. För min del skulle jag just nu kunna säga att områdena är t.ex. barnen, frun, hälsan, fysiken, vännerna, huset, fritiden, jobbet och ekonomin. Ett område kan poängsättas från 0 till 100. På 0 är man innan man blir till och när man är död och på 100 så kan det helt enkelt inte bli bättre. Jag har svårt att tro att det går att nå 100. 50 är rätt ok. När man sedan känner för det så tänker man igenom områdena och sätter poäng. Sedan jämför man med andra gånger man mätt. Förhoppningen är att man då ska kunna se att det faktiskt ser ganska så ljust ut, trots att man t.ex. kanske just fått stopp i avloppet.

Så här ser mina områden ut just nu:

Barnen: 85 (Elvira säger nästan varje dag att hon "älskar sitt liv". Även Albin har det mycket bra.)
Frun: 75 (Vi har det mycket bra. Fast vi har varit uppåt 90 och det vore väldigt kul att komma dit igen.)
Hälsan: 70 (Är lite förkyld, annars mycket bra.)
Fysiken: 60 (Träningen har varit jämn men låg under hösten. Ok men kan bli bättre.)
Vännerna: 65 (Bättre än på länge. Umgås mycket med folk vi gillar. Nya intressanta vänner också.)
Huset: 40 (Ja, visst är det ett bra hus. Men det är mycket att göra. Dessutom lite trassel med värmen.)
Fritiden: 30 (Nej, här är det lite för mycket som inte blir gjort. Måste bli bättre.)
Jobbet: 75 (Över förväntan på det nya jobbet. Väldigt bra men kommer nog att bli ännu bättre.)
Ekonomin: 40 (Det kostar att flytta och det kostar att få huset i ordning o.s.v.)

Summa: Väldigt bra faktiskt.

/jesper

Kommentarer
Postat av: pawel

Fint jobb. Tycker om designen. Glädjande att det går så bra i de viktigaste områden.
Funderar om det inte är så att summa poäng på vissa områden är konstant. t. ex. huset + fritiden + jobbet = 145. Ska själv analysera detta.
Är Jesse nu nollpoängterad?

2007-02-19 @ 23:18:19
Postat av: Frun

Hmmm...ska man våga gissa att maken tipsat om att vi börjat blogga... För inte kan det väl vara en slump att Pawel är inne och kommenterar efter en halvtimme ;-)

2007-02-19 @ 23:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback